Drobky – 23.9.2012

Poletování s Virem
Mám tento model už asi rok (první let 5.10.2011). Většinou chodím poletovat po práci na 3×10 minut, kde desetiminutovka je definována průletem těsně nad zemí mezi 9. a 11. minutou.


Celkem jsem si zapsal 47 takových letů, průměrnou dobu motorování mám 78 sekund (s TG2826-1650, 10×6, 2S1550 – ta už slouží 3. rokem, asi 600 gramů). Tedy, když mám (nebo budu mít) v RCEX za motor víc než 80 sekund, jsem srab :-).

V klidu je potřeba tak 100-120 sekund (i když je zdánlivé bezvětří, jsme to v „horách“ a nějaké to svahové proudění se vždy najde, na záznamu z výškoměru jsou krásné zuby a klesavost je od 0.4 do 0.55 m/s).

Vliv klapek na klesavost se mi ověřit nepodařilo, spíše to vypadá jen na menší rychlost a náročnější řízení.

Výsledky hlasování
Hlasování o názorech na budoucnost malých elektroletů skončilo 10. září. Výsledky jsou na obrázku. 61 hlasujících je úžasný počet a výsledky tak jsou dost vypovídající.


K pravidlům RCEK se vyjadřovat nebudu, snad jen, že si většina lidí (alespoň z těch, co hlasovali) nějakou úpravu přeje, zastánců zachování původního znění pravidel je menšina (námět pro trenéry :?:). Pro mě je podstatnější výsledek hlasování v prvním sloupečku. Už jsem to psal mockrát, výškoměry mají na rozdíl od VMR smysl, a teď se ukazuje, že nejsem sám, kdo si to myslí. Za zmínku stojí i fakt, že 1/10 hlasujících RCEK vůbec nezajímají (viz počty hlasů). Zastánci „malých výškoměrů“ – přijeďte v sobotu 29. září do Hořic, Petr pro nás vypsal cenu :-).

Haló, haló – proč je lidí málo?
Na úvodník pana Sládka v RC Revue zabývající se tématem „Proč je málo mladých na modelářských soutěžích?“ zareagoval už kde kdo. Mimo jiné zde a zde (Tomáš Hrubý).

Necítím se povolán k nějaké hlubší polemice, tak jen pár poznámek:

  1. Soutěživost je podstatou našeho bytí, ať už jde o samici, jídlo, start z křižovatky na zelenou nebo poměřování na záchodcích (doufám, že sem nechodí čtenářky :-)). Soutěže jsou tudíž naprosto přirozenou součástí každé činnosti a na soutěže se jezdí vyhrávat.
  2. Na soutěže ale jezdí i piloti, kteří většinou na bednu nemají nárok. Proč? Protože máme v genech zakódovánu společenskost a ta je založená na potřebě uznávání našeho konání kolektivem. Jinak řečeno, soutěžit v modelařině je normální. Jedu tam vyhrát, ale když se to nepovede, stačí i pocit, že někam patřím a že mě tam rádi vidí.
  3. Rozumím tomu, že někdo může mít po celodenním shánění či poměřování ostatních „konkurentů“ plné zuby a chce si jen tak polétat a uklidnit nervy. Z vlastní zkušenosti vím, že když jdu večer na louku s elektrou, chci být sám. To je potom taková ta “soukromá“ stránka hobby. Nevěřím ale, že člověk, který se něčím seriózně zabývá, se bude vyhýbat porovnání s ostatními. Pokud ano, je to podle mě proti přírodním i společenským zákonům.
  4. Přišel mi katalog z HobbyKingu. Mně přijde až neuvěřitelné, jak ceny modelů i vybavení za posledních několik let klesly. Ve srovnání s cenou benzínu, jídla a ostatních věcí nezbytných pro život se mi modelařina zdá být dostupnější než kdykoliv předtím.
  5. No a nakonec „proč nelétají mladí“? Protože jim dnešní doba nabízí mnohem více zábavy za méně úsilí. A je to tak dobře. Za mých mladých let bylo výhodnější stavět modely než chodit na brigády, dneska je výhodnější brouzdat po internetu než stavět letadla. Já osobně se tím trápit nehodlám, protože mi to přijde normální.

Cirrus
Na RC Groups je vlákno o Cirrusovi od pana Reicharda. Přispívá tam jeden, který si evidentně dal za cíl pomlouvat firmu Reichard jak to jde. Nicméně, ve vlákně se píše, že letová hmotnost se pohybuje od 1400 do 2000 g (prázdná od 980 do 1180 gramů), což mi přijde jako dost velký rozptyl. Protože Cirrus se zdá být nejlevnější cestou k velkému F5J, doporučuji na provedení a hmotnost modelu dávat pozor.

Křepelka
„Pilně“ (tak hodinu týdně 🙁 a to ještě ne každý týden) stavím Křepelku.


Lepit k sobě „žbrdlinky“ je nádherná relaxace, i když se za tempo stavby hanbím, před pár lety by model této složitosti a velikosti byl otázkou prodlouženého víkendu ;-).


Tady už to začíná připomínal letadlo, i když mám pocit, že mám tu hezčí část stavby za sebou. Teď „už jen“ podvozek, motorový kryt, montáž vybavení a potah a barvení (práce na dalšího půl roku :lol:).

K tomu pilně sleduji www.minimakety.cz. Pokud máte dobré nervy, přečtěte si, jak se minimaketáři „mají rádi“. A to jich je ještě méně než nás, elektrovětroňářů. Je mi z toho trochu smutno, ale jakožto vítěz jednoho ročníku Openscale si dodnes pamatuji, že vyhrát v Brně „brňáci“ nikomu neodpustí :-(. I když jak hlásí agentury, našim vítězným pylonářům (blahopřeji) někdo na mistrovství světa propíchal gumy u aut, takže divní lidé žijí všude :-(.

A toto je zase naopak pěkné a úžasné.

Ve vlákně na RC Groups je i video.

Příští týden bude modelářský – v pátek Modelhobby, v sobotu F5J v Hořicích a v neděli RCEN v Roudnici. Ještě aby vyšlo počasí :-).

Honza
23.9.2012