Drobky – 4. 11. 2023


Měli jsme včera akci našeho hořického letecko-modelářského klubu. Kdo nepřijel, může jen litovat 🙂 . Ráno Mirek vytáhl toto nelétající monstrum poháněné benzínovým spalovákem o objemu 26 cm3…


… zajezdili jsme si všichni, byl to zážitek.


Když jsem na letišti, nechci jezdit, chci létat 🙂 . Jako vždy, byla to vydařená akce, po deštivém pátku i noci bylo sobotní ráno jako vymalované.

Vyjádření trenéra
Nejprve si prosím přečtěte tento článek na webu res.cz. Protože Láďa neotevřel diskusi, zaklekávám do bloků zde 😉 . Vyjádřím se jen k finále v F5L, gumicuky nelétám, tudíž nejsem oprávněný do nich mluvit.

Na první letošní soutěži F5L jsem s radostí kvitoval, že finále nebude (ano, jsem předpojatým zastáncem nelétání finále na normálních soutěžích). Vznikl tak precedentní případ, kterého se ostatní pořadatelé a zřejmě i s větší části piloti radostně chopili. Na oficiálních soutěžích F5L, kterých jsem se letos zúčastnil, se finále létalo jen ve dvou případech:

1) 22.4. Mnichovo Hradiště – NE
2) 7.5.2023 Heřmanův Městec – ANO
3) 14.5.2023 Roudnice n. L. – NE
4) 28.5.2023 Neratovice – NE
5) 11.6.2023 Roudnice n. L. – NE
6) 25.6.2023 Zlončice – NE
7) 8.7.2023 Očová (Slovensko) – NE
8) 20.8.2023 Zlončice – NE
9) 17.9.2023 Roudnice n. L. – ANO
10) 28.9.2023 Plzeň – NE
11) 29.10.2023 Neratovice – NE

Devět ku dvěma v neprospěch finále. Podle mého názoru to vypovídá o tom, že finále lidé prostě nechtějí. Láďa dále otevírá otázku legality soutěže bez finále. Já se domnívám, že soutěž bez finále legální je, ačkoliv finále pravidla popisují (zdráhám se použít slovo vyžadují). Pravidla totiž umožňují soutěž přerušit nebo ukončit. Pokud tedy pořadatel finále létat nechce (a znovu upozorňuji, že je to ve zřejmém souladu s přáním většiny soutěžích), má nástroj, jak toho dosáhnout způsobem, jenž pravidlům neodporuje, alespoň podle našeho Sportovního řádu.
Tedy:

  1. Pořadatel vyhlásí soutěž s finále.
  2. Pořadatel jmenuje hlavního rozhodčího nebo jury (SŘ 3.1.4). To znamená, že hlavní rozhodčí nebo jury bude jednat podle zájmů pořadatele, jinak by nebyli jmenováni.
  3. Přerušením/ukončením soutěže se zabývá SŘ 3.4, nařizuje jej hlavní rozhodčí nebo jury.

Tedy, podle „čistého“ způsobu pořadatel, který nechce finále, jmenuje rozhodčího, který po základní části soutěž ukončí. Proti rozhodnutí hlavního rozhodčího nebo jury není odvolání.

Mně to ovšem přijde naprosto zbytečná a až nedůstojná oklika, lepší je podle mě říci rovnou, zda finále ano nebo ne. Ostatně to Láďa píše, většina lidí se chce na soutěžích bavit. Za sebe ještě dodám, že pravidla mají být postavená tak, jak to chce většina.

Uvidíme příští rok touto dobou kolik soutěží se odlétalo s finále a kolik bez něj, v roce 2024 už to půjde i bez okliky, přímo. Láďovi potom přeji pevné nervy s tou pakáží nevděčnou, ke které se rád počítám.

Stabilizace

Diskutovali jsme s kolegou, zda by byla stabilizace užitečná k udržení optimální trajektorie stoupání modelu F3G (jasně, při závodech se to nesmí, ale v tréninku jo). Vzpomněl jsem si, že „kouzelnou krabičku“ už mnoho let mám.


Gyro jsem vybalil, zapojil …


… a začal zkoušet. Tedy, u samokřídla jsem pohořel. Mix totiž dělá vlastní krabička, vysílač musí být v nějakém základním módu a musel bych model kompletně přeprogramovat. Vyzkoušel jsem gyro „na sucho“ v malém motoráčku, při cukání modelem se kormidla vrtí podle předpokladů. Do modelu se ale gyro nevejde, takže na letové zkoušky dojde, až budu mít vhodný eroplán. Stejně mám pocit, že mi stabilizace dosud nechyběla, jsem jen zvědavý. Mimochodem kolega skončil u svého modelu z obdobného důvodu jako já u samokřídla – na motýlovi.

Motor SK3-2822-1740

Už jsem zapomněl, za jakým účelem jsem si tento motor pořizoval. Hledal jsem v krabici s různým „bordelem“ stabilizaci a vykoukl na mě, tak jsem ho rovnou proměřil.


Parametry udané na odkazované stránce jsou nesmyslné, naměřil jsem následující:

Naprázdno: napětí 8.05 V, proud 1 A, otáčky 13800 1/min
Vrtule Kavan 6×4: napětí 7.5 V, proud 5.5 A, otáčky 10980 1/min
Vrtule Kavan 6×4: napětí 11.3 V, proud 9.8 A, otáčky 15030 1/min
Vrtule GWS 8×4: napětí 7.3 V, proud 8.7 A, otáčky 9120 1/min
Vrtule GWS 8×4: napětí 10.0 V, proud 15.0 A, otáčky 11640 1/min

Proudy a napětí jsou měřené stařičkým wattmetrem od Pelikána, otáčky potom aplikací Spectroid.

Na ERESku to nebude, mám dostatek motorů Dualsky o průměru 22 mm, které vypadají výkonnější, ale na nějakého motoráčka bude tento Turnigy dobrý.

Honza
4. 11. 2023

Komentáře: 9

  1. Honzo, děkuji za rozbor mého článku. Sbírám a informačně analyzuji reakce respacientů. Včera jsem byl na velice příjemné relaxační modelářské akci a v rámci probíhající zábavy dal některé z nich k dobru. Přítomná společnost se výborně pobavila. Budu Ti vyprávět až se uvidíme, protože jsi také příznivec dobré zábavy 😁

    1. Ahoj komunitě F5L, mou snahou není kohokoliv osočovat, a pokud to tak vyzní, tak se omlouvám, ale chtěl bych spíš pomoci jednoznačným vyjádření, aby nedocházelo ke zbytečným sporům.

      Dost mně mrzí “ ne-komunikace“ .

      Prostě mi chybí „vůdčí“ osobnost přes kterou by bylo možné vznášet připomínky, komunikovat, vyměňovat názory. Asi by to mělo jít přes šéftrenéra na základě připomínek trenéra konkrétní kategorie. viz článek 7. Povinnosti šéftrenérů a trenérů odborných komisí.

      Máme „demokratizaci“, může mluvit kdykoliv do čehokoliv, ale asi nám chybí trocha sebereflexe.

      Možná by pomohlo najít cestu, jak se může obyčejný modelář vyjádřit k pravidlům, i těm mezinárodním, samozřejmě jen má-li co říct, aniž by zahlcoval trenéry zbytečnými emajly. Vznést návrh (vždy s odůvodněním) svému nejbližšímu zástupci. Ten by tím řetězcem činovníků mohl dojít až k příslušné mezinárodní komisi , či kdo ta pravidla vydává. Ti mohou návrhy zvážit a (vždy s vysvětlením) přijmout nebo odmítnout. Nic světoborného, jen trocha organizace…….
      Ale asi ne formou anket na nejrůznějších platformách.

      Pokud mi někdo vysvětlí, třeba jen na místní úrovni, že moje myšlenky nejsou přínosem pro F5L, jsem schopen to akceptovat a plně respektovat.

      Ale zatím jsem jen ovce, která vykonává, co je jí určeno pravidly a představa o šťastné modelářské komunitě se mi nějak vytrácí.

      Třeba finále. Pro příští sezónu již zdá se býti vyřešené.
      Stačilo při první soutěži bez finále upozornit, že takto se nelétá v souladu s pravidly a tedy taková soutěž nemůže být ani v kalendáři SMČR, a tedy výsledky nemohou být zapsány do žebříčku, a že se jedná jen o klubovou soutěž (to, že klubové soutěže nejsou pojištěné mne překvapilo, zasloužili by jsme více informací co je a co není pojištěné). Bohužel smysluplné vysvětlení přišlo až po sezoně, ale i za to velké díky.

      Mně z toho vyplývá že budou v příští sezoně dva druhy soutěží F5L, jedny nominační s finále a body do žebříčku a druhé bez finále, jen pro zábavu. A bude na soutěžících, co si vyberou. Osobně mám tajný tip, jak to dopadne.

      Jen bych kvitoval, kdyby organizátoři soutěže nepřekrývali v jednom dni, ale bude-li možná využili obou víkendových dní.

      Co se týká doplňků 3D tisků, zde jsem zbaběle ustoupil i já.
      Zkrátka nemám sílu bojovat i na této frontě. Nicméně si (jen) myslím, že výroba 3D doplňků druhotné struktury konstrukce by zaujala převážně žáky a juniory, protože právě zde by mohli rozvíjet kreativitu a soutěžit mezi sebou kdo má zajímavější letadlo, aniž by to mělo vliv na letové výkony modelu. Ale to je otázka pro vedoucí kroužků. Moje osobní zkušenosti s dnes již odrostlým juniorem nejsou statisticky významné.

      Ohledně řezání směrovek,
      by situace byla stále zajímavá. Aerodynamicky je SOP pod trupem přínos a vliv na brzdění minimálně sporný ne-li zanedbatelný. Leč výrobci v obavách o prodejnost svých modelů bez boje ustoupili a ostatní usoudili, že když to nedělají výrobci, tak je to tak vlastně správně. Žádné technické zdůvodnění, jen pohodlnost. Přitom v pravidlech F5J je tento problém vyřešen, tak proč jej nevyužít?

      Protože to je cizácká kategorie a my máme svoje echt pravidla a tak tedy nebudeme přejímat z jiných kategorií žádné inovace ? I když v nich je náš sporný bod vysvětlen jednou doplňkovou větou, která do dalšího světa F5L nezasahuje?

      snad jsem moc lidí nenaštval

      1. No já jsem se k tomu moc nechtěl vyjadřovat proto, že řeším jisté zdravotní komplikace, kvůli kterým vůbec netuším, jak bude vypadat příští sezóna, tak nechci do ničeho příliš vstupovat. Ale upřímně řeknu, že ten článek od Ládi je místy takový jemně řečeno zvláštní…
        Taky mi přijde, že tomu v pár bodech chybí nějaká sebereflexe a místy to i trochu přihlíží realitu. Viz ty příklady vášnivých debat z minulosti – sorry, ale ta témata zmizela z diskusí hlavně proto, že se víceméně vyřešily… Debaty kolem řešení trubek vznikly hlavně proto, že jeden český výrobce si chtěl ušetřit práci a hodil na model díl z házedla laminovaný do formy i s kozlíkem. Byla kolem toho spousta řečí a snahy to zdůvodnit, v reálu se ale model vyrábí dodnes, jen jaksi už s normální nekontroverzní trubkou a nikdo jiný to ani nezkusil, takže prostě není pravda, že se nic neudálo. To samé jak píše Karel o směrovkách dole – ono se to fakticky taky usadilo, jediný celkem nový model s tímto řešením je Dex, jinak to z novinek nemá vůbec žádná (u nás ani ve světě, takže to není o žádných specifičnostech ČR) – opravdu to nebude náhoda.
        Vážně byly ty debaty úplně mimo???

        Druhá věc, která mi vadí je to naprosté ignorování varianty „neřešit jak finále nelétat, ale raději řešit jeho zohlednění v žebříčku“. Ono se to dělalo (a v Eurotour pořád dělá) vlastně u všech kategorií (elektro)větroňů s finále a funguje to k plné spokojenosti. Podle Ládi to je ovšem nesmysl (toto jsme si říkali na jedné akci do očí, žádná pomluva za zády) – no fajn, takže desítky let (to není nadsázka) zkušeností jsou nesmysl, odvážné… Za mne je právě toto největší chyba, které se trenér dopustil – ignorováním jedné (a opakuji, že zcela ověřené) varianty se až bych řekl zahnal do kouta současných sporů.

        V jiných věcech naopak souhlasím, plně bych podepsal odstavec o lokalitě MČR (a jak se vlastně vybírá), o důvodech propadu gumipraků či o Moravě (v tom, že to fakt není problém trenéra). Částečně pak i s tím o „datovém smogu“ ve výsledkovkách, také mám osobní zkušenost a opravdu je to opruz. Tam pouze nejsem přesvědčen, že je na místě rada „používejte SORG“, v F5J to pomalu míří spíš k „nepoužívejte SORG“, to by ale bylo na dlouhou debatu. Taktéž mohu ze zcela reálné osobní zkušenosti potvrdit, že činnost trenéra je velmi nevděčná – ano, je to tak a nikomu se do toho nechce, je to pochopitelné.

  2. Ahoj Tomáši,
    v národních pravidlech ERES (Sportovní řád 2022) bylo

    9.6.9.9. Konečný výsledek
    Konečné pořadí v soutěži bude určeno z výsledku finálových kol pro účastníky finále a pro ostatní účastníky podle výsledků v základních kolech. Pokud nebylo možno letět finálová kola, určí se celkové pořadí podle výsledků základních kol.
    Vítěz finále obdrží do žebříčku SMČR 30 přídavných bodů (k celkovému výsledku po základních kolech přepočítanému na 1000 bodů), druhý v pořadí 20 bodů, třetí 15 bodů, čtvrtý 10 bodů a pátý 5 bodů k celkovému výsledku přepočítanému na 1000 bodů.

    Mezinárodní pravidla ale žádné žebříčky neřeší, domnívám se, že správně. Osobně mi vždy přišlo připočítávání bodů za finále divné. Finále pro jeho účastníky nuluje výsledek dosažený v základních kolech, tak proč by se měl do (nějakého) žebříčku počítat? Podle mě by se měly počítat buď body, nebo pořadí, ne oboje plést dohromady.

    Dále se omlouvám Karlovi, protože i jeho komentář jsem lovil z koše, a oběma vám přeji brzké uzdravení.
    Honza

    1. Honzo a to je přesně ono – tvorba žebříčku ČR je naše domácí věc a tak se v pravidlech FAI neřeší – ty řeší jen jednotlivé soutěže. Jak se ale bodují dlouhodobé akce – národní žebříček, Eurotour a tak – je věc pořadatele dané akce, není to v pravidlech kategorie, patří to někde stranou k tvorbě žebříčku. Tohle se týkalo F3J (a tam to jelo fakt přes 20 let), F5J (10 let) a dalších – prostě se Eurotour bodoval s bonifikací a neznám nikoho, kdo by to rozporoval.
      A mně to přijde absolutně logické – mám-li soutěž s finále, tak je dobré ho zohlednit i v dlouhodobých statistikách (to se ostatně u RES užívalo jako argument proti finále, že není zohledněno, podle mne oprávněně). Že má skvělý pilot létající bezchybně jak v základu, tak pak i ve flyoff 1030 (103)b místo 1000b adekvátně zhodnocuje námahu s létáním finále, ale zase to neposouvá nějak do extrému, kdy by finále naprosto dominovalo (třeba 1000b maximum plus bonifikace 100 či dokonce 300b za finále by už bylo moc). Ta 3%, tedy maximum 103 resp 1030b jsou za mne OK a jak píšu – je to ověřeno spoustou let, tohle není jen nějaký hypotetický názor. Za mne v případě, že se má létat finále, tohle opravdu není moc téma na diskusi, je to ověřeno a osvědčené.
      Něco jiného je, když se finále začne rušit – třeba jak po jistou dobu u RCEV už bylo finále zrušeno, ale zůstala v pravidlech bonifikace pro žebříček podle pořadí, tak to smysl nemělo (a také to bylo Radkem N. správně napraveno).

      Tohle je to jediné, co mám Láďovi poněkud za zlé. Osobně totiž alespoň z jeho komunikace nemohu mít jiný názor, než že prostě při rostoucí kritice finále cestu napravení bonifikací zcela ignoroval a zavrhl a posléze pod tlakem nesrovnalostí na soutěžích řešil jen legalizaci jeho absence… Podle mne kdyby se hned na začátku zavedly (resp. zachovaly) bonifikace pro žebříčky, tak by tlak na zrušení finále zdaleka nebyl tak velký a nedošlo by ani k tak velké rozhádanosti. Reálně je finále v F3L/F5L fakt bleskovka na půl hodiny a argumenty proti němu založené na tomto jsou hodně na vodě, za dobu finále se odlétá tak půlka normálního kola, což skoro nestojí za řeč. To není jako v F5J či dříve RCEV, kde je u finále protažené maximum a létá se více letů, čímž se už trvání nasčítá.

      1. Ahoj Tomáši,

        jsem proti finále a tudíž nesouhlasím ani s přidělováním dodatečných bodů za finále (a jsem smířený s tím, že je tak všechno, co proti tomu mohu dělat 🙂 ). Čas je jen jedním z faktorů, nejpodstatnější je podle mě to, že si za stejné vklady různí lidé zalétají různě.

        V Manušicích létáme na „elita a jelita“, kdy se po třech kolech sestaví skupiny podle pořadí (např. 1-5, 6-10 a 11 až 15, pokud by se nás sešlo 15), v těchto pevně daných skupinách se odletí další dvě kola. Na šesté kolo se provede ještě jedno přeskupení, tj. finále A, B, C. Dovedu si představit, že by se třeba v F5L letěla dvě kola finále pro všechny skupiny. Když proti sobě letí piloti podobné výkonnosti, náboj to má. Ale sčítal bych body, nehodnotil pořadí.

        Možností je hodně, v pravidlech F5L ani není podmínka, že losování má minimalizovat počet vzájemných letů mezi piloty, takže přelosování uprostřed soutěže je možné. Ale i tak je mi to nějak jedno 😉
        Honza

        1. Že jsi obecně proti finále jako takovému (z řady důvodů) je za mne OK, to je legitimní postoj. Jenže zde u F3L/F5L „tak trochu“ narážíme na to, že pokud máme mezinárodní pravidla, ve kterých je prostě finále celkem jasně dáno, tak je to postoj taktně řečeno „problematický“…
          Když jsi třeba kdysi taky moc nechválil finále u „stopalcovek“, tak to bylo něco jiného, tam šlo o čistě národní kategorii, kde byla dohoda v rámci ČR „jediným zákonem“, takže postupné zrušení finále bylo zcela čistým postupem, kterému není co vytknout ani s odstupem času. Holt ale u F3L/F5L je to trochu složitější – bohužel (nebo bohudík, to by bylo na samostatnou debatu)…

          V kontextu této diskuse a v aktuální situaci tvrdím jen a pouze to, že pokud se bude létat finále (a nechme teď stranou, zda z přesvědčení anebo pod tlakem FAI pravidel), tak v tom okamžiku je pro dlouhodobé žebříčky rozumnou a ověřenou variantou použití bonifikace v té relaci 3% maximum, to je celé…

          1. Ahoj Tomáši,

            viz co jsem napsal do článku – většina pilotů a pořadatelů finále nechce. A pokud se nechce, tak finále nebude. Pokud budeme mít v „povolených odchylkách“ možnost létat s nebo bez finále, je to podle mě nejdemokratičtější varianta.

            A třeba se postupně prosadí i ta 3% navíc 😉 . H.

  3. Ahoj všem, počasí pod psa tak si taky dovolím zadiskutovat 🙂
    Přečetl sem si článek od Ládi, osobně ho neznám, F5L nelétám, i tak si ale dovolím k tomu vyjádřit z jakéhosi ,,principiálního pohledu“. To že si vymýšlíme jakákoliv pravidla je dle mého proto, aby sme se jimi řídili a trenér, mimo jiné, dohlížel na jejich dodržování. Tady podle mě není o čem diskutovat. Jestli někdo raději pořádá-létá s nějakou změnou, tak máme ve Sportovním řádu oddíl klubové soutěže. To je přesně prostor pro různé prasopsy. Nic nikomu nebrání pořádat-létat třeba ,,F5L-klub“ To platí samozřejmě všeobecně. A nebo může stanoveným postupem požádat o změnu pravidel. To že by na soutěži v oficiální kat. měla být Jury ze seznamu je taky jasně dáno, proti tomu taky těžko co namítat. Proti jeho poznámce k ,,místní úpravě“ taky nelze říct půl slova. To že většina z nás SŘ nikdy nečetla je očividné. Z vlastní zkušenosti z RCEP vím, že někteří soutěžící dokáží plamenně diskutovat o pravidlech, aniž by se obtěžovala si je přečíst. Proč se oddíl ,,klubové soutěže“, kde právě některé povinosti odpadají, a je prostor k vymýšlení ptákovin nechápu. Mě to tam s RCEP naprosto vyhovovalo. Místo toho se někteří snaží naroubovat cosi na něco oficiálního a s tím mám třeba já taky problém. V minulosti mě takto překvapila soutěž tuším RCV2, do které chtěl pořadatel vložit elektry. Argument, že to všem zůčastněným vyhovuje neberu. Jediné co mě v tom článku z odkazu překvapilo bylo to, že na klubové soutěže se nevztahuje pojištění. Asi si zas budu muset přečíst SŘ 🙂

Komentáře nejsou povoleny.