Drobky – 7. 3. 2024


Modelářsky bohatý týden, a to je teprve čtvrtek 🙂 .

„Gagarin“ bude můj 🙂
Už několikrát jsem si stěžoval, že Djangu „chybí koně“. Používám ho jako svůj „větrný“ model a pokud jsem potřeboval letět do dálky, nezbyl výkon na výšku (a naopak). Ivan mi už před časem doporučil motor Dualsky XM2830EG-14. Protože jsem od Hedviky dostal pod stromeček dárkové poukazy právě od firmy Hořejší, motor jsem si objednal a Ivan mi jej přivezl do Staňkova. Dneska jsem z modelu vymontoval původní motor Dualsky XM2826EA-10 a zabudoval motor nový.


„Starý“ motor váží s konektory asi 44 g, nový s konektory má 56 g. Původní motor má stator o průměru 22 a délce 8 mm, nový motor nese označení 2312. Velmi se mi líbí úsporná konstrukce. Na krabičce má motor napsáno, že ho lze zatížit po dobu 15 sekund až 480 W! Už několikrát jsem si uvědomil, jaký pokrok střídavé motory za pár let urazily, můj první „stříďák“ byl Phasor 15-4 (létá v K-11), který má výkon na hmotnost tak čtvrtinový. Montáž nebyla bez problémů, málem jsem dělal novou motorovou přepážku, ale nakonec stačilo otvory pro šrouby přizpůsobit pilníkem. Vývod drátů lze silou ohnout, motor se vešel.


Regulátor zůstal původní, Hobbyking 30 A, dokonce jsem ho ani nekalibroval, s motorem spolupracuje bez problémů. Prý tento motor někdy potřebuje větší předstih. Baterii mám 3S650, kterou „vozím“ i v Calvinovi (Django New) a teď u Uragánovi. Mám tu připravené i DS baterie 3S900 a 3S600. Původně model létal s dvoučlánkem 1500 mAh o hmotnosti 75 g, 3S650 váží 68 g, 3S900 78 g, 3S600 61 g.


K motoru patří i kužel Dualsky. Použil jsem listy 9×5, vrtule má 18 g. Původní duralový kužel s listy 10×6 váží 23 g. Vážil jsem vše, protože jsem chtěl vidět, co udělá těžiště. Nakonec celkem nic: původní pohon váží 44 (motor) + 23 (vrtule) + 75 (baterie) = 142 g. Nový potom 56 (motor) + 18 (vrtule) + 68 (baterie) = 142 g.


Původní kužel měl průměr 32, nový 30 (mám měřit, ne předpokládat 🙂 ). Ani ta mezera se mi nelíbí, hřídel motoru je dlouhý, při bouračce (= soutěžní přistání) budou síly chytat ložiska motoru. Ale u původního pohonu jsem to měl podobně, přitom průměr hřídele byl menší, uvidíme časem. Doma jsem pohon staticky změřil:

2S1500: výkon 120 W, proud 15.4 A, napětí 7.6 A, otáčky 326 Hz, tj. 9780 ot./min
3S650: výkon 265 W, proud 26.5 A, napětí 10.4 V, otáčky 409 Hz, tj. 12270 ot./min


Neodolal jsem a vyběhl na louku, zima, zataženo a vítr přes les a s kopce. První start byl krátký kontrolní, jestli přes zimu z modelu něco neupadlo. Druhý start byl do vypnutí motoru regulátorem (záznam), třetí také (a hned následoval rychlý sestup). Výšky byly 390 a 389 m! Na baterii to bylo akorát, dobil jsem 577 mAh 🙂 . Nějak se z té výšky pořád nemohu vzpamatovat.

Baby Gull
Měl jsem s sebou i Račcí mládě. Vím, měl bych to psát do původního článku, ale nejsem systematik 🙂 .


Musel jsem přejet k jinému kopečku (kde bych s velkým modelem mohl ohrožovat maminky s kočárky, důchodce a psomily), kde jsem si krásně procvičil hody z ruky 🙂 . Začínám ten model mít rád, má zvláštní kouzlo.

Nejprve ale trochu historie. Z létání s balsettou mi zůstaly články 1S150. To, že jsem je našel na dně krabice, bylo impulzem k objednání přijímače a následně i stavbě Baby Gulla. No jo, jenomže ty baterie stačily tak na minutu létání, potom spadlo napětí pod 3 V (jak jsem dodatečně zjistil pokusy na balkoně 🙂 ) a model tudíž vždy přistával neřízeně na čumák 🙂 .


Takže 1S150 letěly do koše a objednal jsem si 2S150. Paráda, problémy s napájením zmizely, ale objevil se další.


Původně navržené uložení přijímače se ukázalo nevyhovující, přijímač se hýbal a tím i táhla a kormidla. Takže jsem udělal lože nové …


… a přijímač k němu přišrouboval.


Tato fotka není dnešní, ale připomíná mi, že už se těším na vlekání 🙂 .

Kde se uvidíme
Vypsal jsem si z kalendáře tuto tabulku (doufám, že správně, čtěte originál):

V loňském roce jsem byl na 26 soutěžích (jestli jsem tedy spočítal správně reportáže) a usuzuji, že to bylo moc 🙂 . V letošním roce chci létat především RCEV a dal jsem si závazek, že pojedu i na jednodenní F5J, pokud nebude vyloženě hnusně. F5L beru jako doplňkovou, výškoměry mě baví víc. Nebo obráceně, v ERES mi přijde škoda létat na pevnou výšku, zvlášť když je termické počasí 🙂 . Ale i tak mi zbude na „dřeváky“ dost volných víkendů.

Fun Challenge
Bude ve Staňkově dne 23. června, v neděli po sobotní soutěži F5L. Budeme létat jen s lehkými modely do 250 g řízené směrovkou a výškovkou. Více o koncepci je zde, předběžná pravidla tady. Poutač a reklamu ještě vytvořím.

Nové modely
Stavbu nové RESky pro nadcházející sezónu jsem vzdal, mám pohon,serva, trubku na trup, ale nemám náladu. Potřebuji velkého větroně (Baby Gull krát tři a půl?) a dvouplošník 🙂 .

Honza
7. 3. 2024

Komentáře: 14

  1. No Ty jsi jako blesk.
    Vysledky mne neprekvapily, nameril jsem stoupani 13,88 m/s. Hmotnost eroplanu cca 700. Jsem rad za kazde nezavisle mereni.
    Uz jsem to nekolikrat hlasil, ale lidi mi asi moc neveri 🙂 – ale mne by podvadeni nebavilo, neumim to, rychle by se na to prislo a s ostudou bych se plazil z boje (jako Kolodej, resp. princ Jason).

    1. Ahoj Ivane,
      já Ti věřím 🙂 .

      Mám ale dvě ale:
      1) Nevěděl jsem, jako vrtuli jsi použil, mně ukázal wattmetr těch asi 270 W, to je jen kousek přes půlku dovoleného zatížení.
      2) Číslo je jedna věc, ale vidět jak model mizí v obloze a vysílač hlásí teprve 15. sekundu … bál jsem se, že píchnu mraky. Zvláštní pocit (prostě jiné hemisféry 😉 ).

      Stejně tak jsem byl překvapený baterkou, tahá až do vybití. Odpor mi to doma ukazuje asi jen 5 miliohmu, tak možná je to tím. Věděl jsem, že mám tak minutu chodu motoru, tak mě překvapilo, že baterka zvládla i druhé stoupání. Ale potom hned dolů, bál jsem se, aby mi to nechcíplo ve vzduchu. H.

      1. Ahoj,
        jen všetečná otázka:
        kolik wattů (příkonu) zvládne ten motor po dobu 30 sec ?
        Těch 480W je jen pro prvních 15 sec….
        A ještě lépe – jakou bude mít teplotu po těch třiceti vteřinách ?
        Šlo by to vyzkoušet ?

        1. Ahoj Karle,
          zkoušet to nehodlám, i když by to určitě šlo.

          Pokud stačí úvaha, potom: ztrátový výkon je myslím odpor*proud na druhou, teplo je výkon*čas, takže max. proud pro 30 sekund chodu by měl být zhruba proud pro 15 sekund krát 0.7 (tj. odmocnina z 15/30). Takže těch 30 A je tak akorát pro 30 sekund chodu. Samozřejmě přibližně 🙂

          Jinak si myslím, že ta dvě zkušební stoupání byla první a také poslední případ chodu na plný plyn po celých 30 sekund, to už ani není „přebytek výkonu“, ale spíše … toto:

          (z reportáže z muzea v Sinsheimu – http://www.rcex.cz/?p=3321)


          Příhodný název – Brutus. Motor Maybach s objemem 46 litrů, výkon nominálně 500 koní, špičkově až 750 koní. Podvozek prý z roku 1908.

  2. Ahoj Honzo,
    tak ten pohon pro „bojový“ Django vypadá luxusně. Myslím že ho budu nutně potřebovat 🙂
    Kužely Dualsky od Ivana mám taky rád, v kombinaci s listy 9/5 „Z“ (foto) , docela hezky dolehnou na trup. Za rozumné peníze, spousta parády. A protože s gumičkou budu mít hned nějaký to procentíčko, bodíček navíc, dostanu od pana T. určitě pochvalu 😀 .

    Už se těším až Véčka vypuknou, čekám až nám trochu doschne letiště a zasoutěžičkujeme. Teď se nedá ještě najet autem.
    Hezký den
    V.

    1. Ahoj Vláďo,

      já chci soutěžičku, prosím. Pochválím Tě, ať v tom není pan T. sám 😀 .
      H.

      1. Když bude trochu použitelné počasí, vidím zahájení na neděli 30.3.
        V.

        1. Ahoj Vláďo, dopředu upozorňuji, že o Velikonocích (s jistou pravděpodobností) nemohu. A týden předtím v sobotu (23.3.) také ne 🙁 . Ale protože se to všechno stejně rozhodne na poslední chvíli, nenech se tím svazovat, třeba bude všechno jinak. Dík, H.

  3. Ahoj, já mám na těžším modelu starého Leoparda LC2835-6T 1350KV s vrtulí GM11x6 na trámci 32 mm (kužel Reisenauer), Talon 35 a baterie musí být minimálně nová R-line 650 3S (95C) – je to baterie na hraně. Jediná nevýhoda jsou ty kabely okolo motoru a trochu těžší sestava. Výkonově mi to na stopalcovku stačí. Zdravím Petr

  4. Mam tam GM 9×5. Jen jednou v zivote jsem videl co udela s eroplanem utrzeny list a uplne mi to stacilo. Uhlik to jisti. Alespon pro ty drazsi eroplany. Kuzel taky GM, typu „I“ – muj prinos do terminologie :-). Listy si tak hezky sedly k trupu, ze ted uz ani nemohu jinak.
    Baterka ULTRA 600-3S (co mas).

    1. Ahoj Ivane, děkuji za upřesnění. Tvrdošíjně setrvávám u aeronautek 🙂
      H.


      1. Na ukázku, jak vypadá přímý trámec (ne Z) s listy GM 9×5. Pěkné, co?

  5. Ale to mne vubec nenapadlo. Asi je to jen moje fobie.
    Ted se na trhu objevily asi 4 nove znacky. Netusim jak to pocitaji (jestli vubec) a jak to funguje.
    Pred casem jsem treba zkousel dve zdanlive shodne vrtule, jedna plastova a druha uhlikova. Vysledky mereni na zemi nebyly shodne, nevim proc.

    1. Ahoj Ivane, vrtule je křídlo, různé geometrie, různé profily. Navíc se při otáčení deformují, proto se možná plastová vrtule narovná a „netáhne“. Mně jako strojaři se hrozně moc nelíbí Z-trámce – viz dávno http://www.rcex.cz/?p=2815, ale to je asi zase moje fóbie 🙂

Komentáře nejsou povoleny.