F5L Staňkov – 22. 6. 2024


Na soutěž F5L do Staňkova jsme se vypravili už v pátek navečer. Cesta to byla pamětihodná, v Mladé Boleslavi průtrž mračen, že se dalo jet maximálně čtyřicítkou, Praha beznadějně zasekaná 🙁 , naštěstí jsme nespěchali. Na letišti nám slečna pilotka Maruška otevřela důvěrně známý pokojík, ráno nás vzbudil ptačí koncert 🙂 .


V noci přešla fronta, za ní foukal západní vítr 5-6 m/s a po obloze se honily mraky, prostě letos tradiční „reskové“ počasí. Postavení stanu bylo pro sehranou partu pořadatelů … jen celkem malým oříškem 🙂 .


Foukalo, sluníčko nesvítilo, pomohl až velrybí tuk 🙂 …


… nebo URNA kukla.


Místní jsou ale na povětří zvyklí. Pořadatel zajistil časoměřiče, ti pro změnu dávali před letadly přednost autíčkům.


Startér František si také nezalétal. Kluci díky moc, že jste s námi vydrželi.


Nástup s modely před soutěží (rozklikněte pro zvětšení)- Pilotů je na fotce 14 …


… Jirka Š. svůj model rozbil ještě před soutěží 🙁 . Velkou výhodou RESek je skladnost, do krabice se vešla i svačina.


Tito dva za všechno mohou 🙂 . Za dobrou náladu, za perfektní organizaci i za bezproblémové soužití s „dospělými“ piloty.


Při zápisu dostal každý pilot záložku, vybral jsem si tu s Bristol Blenheimem (Hedvika mě sledovala 🙂 ). Létali jsme ve třech skupinách šest kol (tj. jedno se škrtalo).


Odposlechnuto (Gejza měl telefon nahlas):
Ženský hlas: „Hlavně to nerozbij!“
Gejza: „Už se stalo“.


Porucha nebyla vážná, model létal i pod odpolední modrou oblohou.


Karel startuje do třetího pokusu v prvním kole. Flatrující plovoucí výškovka znemožňovala let do dálky proti větru …


… do pozdějších kol proto nasadil „lehouška“.


Bouraček a technických problémů bylo poměrně dost. Richard letěl dvě kola, opravu upadlé směrovky si nechal raději na doma a ze soutěže odstoupil 🙁 .


Štěpán byl vysmátý …


… měl mechanika 🙂 . Bylo to jen uvolněné servo.


Jak mohl v tom větru přelétnou bod 🙂 ?


Tatínek Pavel si vylétal stupně vítězů …


… i když bez šrámů se to neobešlo – balza se ale štípe „logicky“, opravu nebude složitá.


A teď něco úplně jiného: přistávající místní Faeta…


… a ve velké výšce Typhoon. Bojoval statečně s protivětrem, ale moc mu to nešlo (pokud necouval, tak dopředu určitě neletěl 🙂 ).


Většina letů probíhala podle následujícího scénáře:
První fáze: na motor co nejvíce dopředu.
Druhá fáze: „poštolkování“ zpět k bodu.
Pokud se cestou vyskytla nějaká bublinka, bylo hříchem ji nevyužít. Zde se sešly modely Honzy F. a Valdy K. (myslím).


V pracovním čase bylo možné stihnout i tři lety. Někdo je se svým výkonem spokojený a nechává si jej zapsat, jiný si to jde „hodit“ ještě jednou.


Ivoš byl jmenován sportovním komisařem, navíc „pomocníkoval“ Jirkovi V., jehož model se mi povedlo zachytit …


… při střemhlavém letu …


… následovaném útokem na pilota …


… nakonec dobrý, zapiš to!


Láďa se věnoval více mládeži než …


… své Sambě. Přesně toto z něho dělá perfektního trenéra, i když shání někoho, komu by trenérské veslo vrazil 🙂 .


Soutěžní lety následovaly jeden za druhým, bez plánovaných přestávek (neplánované byly, ale vždy jen na nezbytně nutnou dobu), pilot byl rád, že na chvíli sedl 🙂 .


Je zajímavé sledovat návyky pilotů z gumicuků, ani elektru si pilot nechce házet sám …


… i když jak který, někteří již degenerují 🙂 .


Soustředění vpravdě pekelné.


Všech 6×3 = 18 letů jsme stihli asi za 4 hodiny. Mám RESky rád, protože „nelétají“. To je ale zároveň jejich největší nevýhoda, v počasí, jaké panovalo v sobotu ve Staňkově, byl každý let bojem, který si pilot příliš neužíval. Počasí ale poručit neumíme a bylo pro všechny stejné.


Výsledky jako fotka a úplné na Stoupáku. Diplomy od Ládi a víno ze Sovína, krásná tečka.


Po soutěži jsme se sešli „na kafe“. Ve Staňkově jsme byli potřetí a rádi přijedeme i příště. Parta okolo Jirky a Pavla je neskutečně pohodová. Díky, kluci!

Ještě bych měl napsat odstavec o svých výkonech a dojmech, ale ještě jsem nestáhl ani data z výškoměru. Byli jsme létat Manušickou soutěžičku, mám pro dnešek dost 🙂 .

Honza
23. 6. 2024

Komentáře: 4

  1. Záznam mých letů ze Staňkova. Pamatuji si tři:
    Žlutá čára: už na motor jsem nalétl stoupák. Za minutu byl model ve 200 m, ale následoval stejně rychlý sešup. Asi jsem mohl a měl jít s komínem kousek po větru, ale neměl jsem odvahu.
    Zelená čára: opozdil jsem se na startu, musel jsem si doběhnout do depa pro náhradní pojistku kabiny, řekl jsem startérovi, ať to pískne. Nepředpokládal jsem, že bude takový stoupák, že celá skupina nalétá maxo – v celé soutěži se to stalo jen jednou 🙂 . Hlavní výtah jsem prošvihnul, ostatní modely byly ještě 2x výše než můj. Ale prevíti mají kliku, 2 minuty jsem nalétal v malé výšce nad hlavou.
    Fialová čára: „never give up“, i v malé výšce se lze zachránit 🙂
    H.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přidejte obrázek (JPEG only)