Statistika mě baví


Láďa zveřejnil žebříčky F3L a F5L za rok 2024. Inspiroval mě.

Nejprve jsem vytahal všechny výsledky (všechny odkazy v tabulce vedou na res.cz. V následujícím textu platí, že ERES=F5L a RES=F3L, případně naopak 😉 .

2020

RES

pdf

2021

ERES

JUN (pdf)

SEN (pdf)

F3L JUN a SEN

JUN (pdf)

SEN (pdf)

2022

ERES

JUN (pdf)

SEN (pdf)

F3L

JUN (pdf)

SEN (pdf)

2023

F5L

JUN (pdf)

SEN (pdf)

F3L

JUN (pdf)

SEN (pdf)

2024

F5L

JUN (pdf)

SEN (pdf)

F3L

JUN (pdf)

SEN (pdf)

Z krátké časové řady (4 resp. 5 let) je obtížné usuzovat na trend dlouhodobý, proto se nebudu hádat, pokud má z dat někdo pocity jiné.


Prvním grafem je počet soutěží v obou kategoriích. Počty soutěží pro příští rok jsou převzaté z kalendáře. Je vidět, že zatímco celkový počet soutěží (F3L + F5L) zůstává v podstatě stejný, přechází se od „gumy“ k „vrtulkám“. Také se mi zdá, že se počet soutěží v obou kategoriích usazuje, což může znamenat, že obě kategorie mají své příznivce, pořadatele i piloty.


Na tomto obrázku jsou počty pilotů, kteří odlétali alespoň 3 soutěže (tj. dostali se do žebříčku). Průběhy v podstatě kopírují graf předchozí. RES/F3L měly svůj vrchol v roce 2022, od té doby ztrácejí ve prospěch elekter. Alespoň z počtu pilotů v žebříčku se tak zdá.


Počet všech pilotů, tj. těch, kteří odlétali alespoň jednu soutěž, vypadá ale jinak než předchozí graf. Vrchol v roce 2022 existuje, ale celkově je počet pilotů „gumicuků“ v podstatě konstantní; platí pro juniory i seniory. Nárůst všech pilotů v F5L odpovídá nárůstu pilotů v žebříčku.


Zajímavý je poměr počtu pilotů v žebříčku ku počtu všech pilotů. Gumicuky létá stejně pilotů (viz předchozí graf), ale pořádá se méně soutěží a piloti asi nejsou ochotni na soutěže cestovat.

Přiznám se, že jsem původně v datech hledal něco jiného, navíc každá odpověď má za následek tři další otázky 😉 , předpokládám proto, že se ke statistice ještě vrátím. Zatím si odnáším jen následující poznatky:

  • RESky vypadaly velmi slibně, ale jakmile se objevilo „E-„, vyklidily pole,
  • pilotů, kteří pořád mají čisté větroně, je ještě dost, ale nejsou pro ně soutěže „v dosahu“,
  • senioři už mají elektry téměř všichni, junioři setrvávají u gumicuků (kroužky?).

A na závěr perličku. V článku o individualismu jsem reagoval na současný komentář Tomáše H., při procházení Láďova webu jsem narazil na tento Milošův příspěvek z roku 2020. Že jste se pánové domlouvali 🙂 ?

Honza
8. 12. 2024

Komentáře: 3

    1. Tak asi nikdo neodpověděl, tak jsem dojel do sklepa a vytáhl MIRAI (ono je to stejný).
      Motor KAVAN 2225-1600kv, vrtule 8×4 Aeronaut Z, kužel prum. 30mm unačeč Z, baterie
      3S/ 450 nebo 650 mA, 75C. 4 – 5 startů do 90-100m. Spokojenost.

  1. Ahoj Honzo, na mém příspěvku bych nic neměnil a je stále aktuální. Obě kategorie jsou hezké, ale větroně s juniory a starty do 30-178m jsou větší adrenalin a zábava. Jen bych doplnil, že díky SMCR, naši junioři mají radia s mixy.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přidejte obrázek (JPEG only)