Láďa zveřejnil žebříčky F3L a F5L za rok 2024. Inspiroval mě.
Nejprve jsem vytahal všechny výsledky (všechny odkazy v tabulce vedou na res.cz. V následujícím textu platí, že ERES=F5L a RES=F3L, případně naopak 😉 .
2020 | RES | ||||||
2021 | ERES | JUN (pdf) | SEN (pdf) | ||||
F3L JUN a SEN | JUN (pdf) | SEN (pdf) | |||||
2022 | ERES | JUN (pdf) | SEN (pdf) | ||||
F3L | JUN (pdf) | SEN (pdf) | |||||
2023 | F5L | JUN (pdf) | SEN (pdf) | ||||
F3L | JUN (pdf) | SEN (pdf) | |||||
2024 | F5L | JUN (pdf) | SEN (pdf) | ||||
F3L | JUN (pdf) | SEN (pdf) |
Z krátké časové řady (4 resp. 5 let) je obtížné usuzovat na trend dlouhodobý, proto se nebudu hádat, pokud má z dat někdo pocity jiné.
Prvním grafem je počet soutěží v obou kategoriích. Počty soutěží pro příští rok jsou převzaté z kalendáře. Je vidět, že zatímco celkový počet soutěží (F3L + F5L) zůstává v podstatě stejný, přechází se od „gumy“ k „vrtulkám“. Také se mi zdá, že se počet soutěží v obou kategoriích usazuje, což může znamenat, že obě kategorie mají své příznivce, pořadatele i piloty.
Na tomto obrázku jsou počty pilotů, kteří odlétali alespoň 3 soutěže (tj. dostali se do žebříčku). Průběhy v podstatě kopírují graf předchozí. RES/F3L měly svůj vrchol v roce 2022, od té doby ztrácejí ve prospěch elekter. Alespoň z počtu pilotů v žebříčku se tak zdá.
Počet všech pilotů, tj. těch, kteří odlétali alespoň jednu soutěž, vypadá ale jinak než předchozí graf. Vrchol v roce 2022 existuje, ale celkově je počet pilotů „gumicuků“ v podstatě konstantní; platí pro juniory i seniory. Nárůst všech pilotů v F5L odpovídá nárůstu pilotů v žebříčku.
Zajímavý je poměr počtu pilotů v žebříčku ku počtu všech pilotů. Gumicuky létá stejně pilotů (viz předchozí graf), ale pořádá se méně soutěží a piloti asi nejsou ochotni na soutěže cestovat.
Přiznám se, že jsem původně v datech hledal něco jiného, navíc každá odpověď má za následek tři další otázky 😉 , předpokládám proto, že se ke statistice ještě vrátím. Zatím si odnáším jen následující poznatky:
- RESky vypadaly velmi slibně, ale jakmile se objevilo „E-„, vyklidily pole,
- pilotů, kteří pořád mají čisté větroně, je ještě dost, ale nejsou pro ně soutěže „v dosahu“,
- senioři už mají elektry téměř všichni, junioři setrvávají u gumicuků (kroužky?).
A na závěr perličku. V článku o individualismu jsem reagoval na současný komentář Tomáše H., při procházení Láďova webu jsem narazil na tento Milošův příspěvek z roku 2020. Že jste se pánové domlouvali 🙂 ?
Honza
8. 12. 2024
Postavil jsem E RESCO Kavan.
Můžete mi doporučil pohon, motor a sklopku vrtulíi?
Tak asi nikdo neodpověděl, tak jsem dojel do sklepa a vytáhl MIRAI (ono je to stejný).
Motor KAVAN 2225-1600kv, vrtule 8×4 Aeronaut Z, kužel prum. 30mm unačeč Z, baterie
3S/ 450 nebo 650 mA, 75C. 4 – 5 startů do 90-100m. Spokojenost.
Ahoj Honzo, na mém příspěvku bych nic neměnil a je stále aktuální. Obě kategorie jsou hezké, ale větroně s juniory a starty do 30-178m jsou větší adrenalin a zábava. Jen bych doplnil, že díky SMCR, naši junioři mají radia s mixy.